menu

צאטבוט AI לאתרי WordPress

נאמנות כפולה

כשמדברים על נאמנות כפולה ועל המתח האמביוולנטי המתרחש בנפשו של הילד, מתבקש אזכור של הדרמה האדיפאלית. והפתרונות האדיפאלים

face 2012-01-07 00:00:00


כשלא מתאפשרת יכולת החשיבה במשולשים,עושה הילד את הפיצול בין האובייקט הטוב והאובייקט הרע, תוך ויתור על קוטב אחד של המשולש ואחיזה נצמדת לקוטב השני.לכל היצמדות, יש מחיר.  נראה את הילדים שייצמדו ויזדהו עם ההורים האומנים, תוך קריעה וניתוק מהמקורות והשורשים,ונראה את הילדים שלא ירפו מהאחיזה בהוריהם הביולוגים, ולא יצליחו לקבל את שסביבת האומנה מציעה להם, טובה ככל שתהיה. מנגנון זה מאפשר את השמירה על מקומו של ההורה המוליד, גם אם ההיקשרות עימו, נמצאת במוקד הפגיעה, כי כילד אני חייב את ההורה המוליד, אם אין הורה, אין ילד.
לעיתים קשה להעריך את עומק הפיצול
גישות פסיכואנליטיות שונות יציעו, אומנם, דרכי הבנה שונות. מנגנון הפיצול במונחים קליניאניים ידגיש התארגנות  סכיזופרנואידית של האני כדי לשמור אובייקט טוב כנגד חרדה מציפה של כליון
ובמונחים של ביון אפשר לדבר על חלקיקי בתא שלא זכו להכלה ולעיבוד.
במונחים של פסיכולוגית האני, השאלה המתמדת שמציגים הילדים הגדלים בתנאים אלה,היא אודות היחס בין החולשה של ההורים הביולוגים לבין הצורך להגן עליהם, גם מפני הזעם של עצמם וגם מפני תלאות החיים.
מור , לימדה אותי עד כמה הפיצול יכול להיות עמוק. עד כמה החרדה מפני איון,  הנובעת מתחושת כח הרסני גולמי אינה מאפשרת לה לחוות את אותו אדם כפוגע וכמיטיב. האופן שבו מתמודדת עם אימה זו היא תוקפנותה כלפי  האם ושמירה עלי  כאובייקט טוב. כמו התינוק הרך, כך גם מור אינה יכולה לחיות רק בעולם מלא תוקפים ולכן משליכה את האימפולסים האוהבים אל תוך האחר בעולם החיצוני ובכך יוצרת אותי כמטפלת כ"שד הטוב" שמגן עליה וכדברי קליין ו"אני בתמורה מגינה עליה ואוהבת אותה" . בחוויה שלה, גם הדודה ,אינה נחוות כנפרדת מאימה, וגם כלפיה מרגישה מור שהזעם והשנאה חזקים יותר מיכולת התיקון של אהבתה.
שם, לא הצליחה להיווצר האינטגרציה של אהבה ושנאה כלפי האחר(ז"א- שהדודה התמזגה עם דמות האם, כממשיכה את הפגיעה בה. מור לא מצליחה לראות בדודה דמות משמעותית שלעיתים אהובה ולעיתים שנואה
עומק הפיצול מלמד אותנו על הפגיעה ביכולת הילד לתפוס את האובייקט כשלם.
 המחשבה על היכולת להתקיף, יש בה את הסיכון של התקפה אוטואימונית של הנפש על עצמה. באחת הפגישות אמרה מור "אני לא יכולה לבוא יותר, את לא יכולה לשנות את הסיפור שלי, לא הייתי צריכה להיוולד, לא הייתי צריכה לבוא לכאן בכלל".
מור לא הצליחה להתמיד בטיפול, וכאילו, בכל פעם שהתעוררו רגשות כמיהה שאטפל בה ואולי אהיה לה אם אידיאלית, עלה גם הכעס כלפי , את הכעס היא שתקה והשתיקה ואז הייתה נעלמת לכמה שבועות, משאירה אותי רחוקה, לכאן לחדר לא הצלחנו להכניס את הכעס והשנאה,את הגם וגם
עוד למדתי ממור, כי אירוע טראומטי בילדות אינו נזכר ואינו נשכח, הוא מקועקע בעצמי של הילד, יוצר צלקת גופנית ושבר נפשי. זהו זיכרון שלא ניתן לספרו, אבל רישומיו נחווים במהלך החיים
הפגיעה אינה רק ברצף, זוהי פגיעה חמורה יותר, ברציפות הקיום

טראומה של נטישה מוקדמת אינו זיכרון בר- חשיבה אך הוא כופה עצמו על האישיות כולה וגורם לאובדן היכולת לאהוב ולניסיונות בלתי נלאים לחזור ולמצוא את גוף האם האבוד.

וויניקוט רואה בהפרעות הבסיסיות בעצמיות כצומחות בשלבים המאד מוקדמים, בשל חסך בתנאי אם סביבה טובים דיא. משהו בטיפול לא הצליח ליצור את ההמשך בין הכמיהה לאוביקט מכיל לבין היכולת להשתמש בי לעזר עבור עצמיותה. כדברי וויניקוט "זה אסון אם מישהו ימצא אותי וזה אסון אם מישהו לא ימצא אותי".

  אצל הרבה מילדי האומנה עולם הייצוגים מסוכסך, קיים קושי אמיתי להתארגן ולחשוב במשולש, קליין גורסת שכנגד  הפנטזיות הרצחניות, הלא מודעות, המעוררות אשמה גדולה, מופיעות הגנות ראשוניות של פיצול ובהמשך הדחקות.

אחת המחשבות המתבקשות בהתמודדות כמטפלים בילדים  עם חוויות של נאמנות כפולה, המעודדים שימוש בפיצולים רוחביים ואופקיים, היא העבודה האינטנסיבית סביב אינטגרציה ובנית סטרוקטורה חיצונית וגם פנימית שתאפשר יותר חיבורים והתגברות על הפיצולים, תוך תקווה לאסוף את הייצוגים למתווה אינטגרטיבי הורי אחד, מכיל ומזין, ככל האפשר

 

חשוב לציין שכדי לאפשר אינטגרציה אמיתית, ולא פיוז`ן, דמוי אינטגרציה, חייבת להקדימה היכולת לנפרדות ומובחנות. בעבודה במרחב הסביבה הפנימית של הילד, יש לעזור לילד ליצור עולם אוביקטלי אינטגרטיבי, בייחוד ביחס לדמויות ההוריות. אולם גם ביחס לאוביקטים אבסטרקטים כמו טוב ורע , אלימות ורוך, שנאה ואהבה.

 

 אנחנו מכירים טכניקות פסיכותרפיות לביצוע משימות כאלה בטיפול  אולם יש לטפל גם בסביבה החיצונית- מציאותית.
 

 

  סיכום מושגי המפתח :

 משולש אדיפלי  =  אמביוולנציה

נאמנות כפולה היא לא מצב דיאדי. היא מצב טריאדי. - משולש

התולדה של המשולש היא האמביוולנציה

אמביוולנטיות , ככל שמתחזקת, משתקת ומעכבת התפתחות

 כשמדברים על נאמנות כפולה ועל המתח האמביוולנטי המתרחש בנפשו של הילד, מתבקש אזכור של הדרמה האדיפאלית. והפתרונות האדיפאלים

תסביך אדיפאלי לא פתור בעל מימדים הרסניים ודחפיים שהופכים להיות האישיות כולה, פורצת בדרך כלל מתוך שבר חמור של העצמי. כדי לחוות את התסביך באופן מוכל במרחב נפשי ,נדרש עצמי שלם, אשר כדברי קוהוט, רק ילד הרואה עצמו כמרכז עצמאי, יוכל לחוות בפנטזיה באופן מלא את סוגי התשוקות והשנאות שהעסיקו את דמיונו של פרויד. 

 

 

הגנה + הדחקה

ספליט ורטיקלי : 

ילד בדיסאינטגרציה: אלים, רגרסיבי, מפוחד. 

המטרה - אינטגרציה

בסביבה הפנימית - ייצוגים בטיפול.                                     

בסביבה החיצונית - שיח ומעשה שמחבר בין העולמות.

 

חזור למאמרים

צאטבוט AI לאתרי WordPress
אולי יעניין אותך משהו מהרשימה:
תיקון ארונות מטבח

תיקון ארונות מטבח בנגריית אהרון כהן המתמחה בתיקון מטבחים, מספק לכם תיקון מוקפד באיכות ודיוק ללא פשרו...

חומרי בניין נפוצים - אלומיניום

אלומיניום הוא מתכת קלה ועמידה מאד, המהווה חלק בלתי נפרד מתהליכי ייצור ובנייה ומהווה אחד מחומרי הבניי...

תומך החלטות

מינוי תומך החלטות לפי תיקון 18 ייפוי כוח מתמשך על ידי עורכי דין המעניקה את כל השירותים הנוטריונים וב...

בגדי עבודה - הדרך לשיפור העסק שלכם

בגדי עבודה בעלי תפקיד חשוב לתדמית העסק, שיפור חווית הלקוח ושמירה על בטיחותם של עובדיכם.

האם ניתן לוותר על השרינק?

שרינק הוא עוד מוצר שניתן להזמין ולרכוש בחברת Packaging-Products. החברה מתמחה ביבוא, ייצור ושיווק של ...

בונסאי, בונסאי עץ האהבה, בונסאי כסוניה, בונסאי למתנות

בונסאי כסוניה, עץ האהבה, צמח עם גזע פסולי מיוחד. עם השנים הגזע מקבל קליפה מחורצת יפה שנותנת לעץ מראה...

מה זה ברזנט

ממה ברזנט עשוי? יתרונות, שימושים ועוד...

אופניים במקום הרכב המיותר

חשוב להדגיש כי יש כמה אפשרויות לענות על השאלה האם כדאי לנו לעבור לאופניים במקום הרכב המיותר שחונה וא...




מאמרים אחרונים more




כרטיסי עסק חדשים more




קטגוריות פופולאריות more




עודכנו לאחרונה more




המלצות אחרונות more




עסקים מפרסמים מודעות דרושים בפרוסייטס more




עוד בפרוסייטס more