menu

תעשיית הצמיגים לובשת הייטק

פיתוחים וחדשנות בתחום ייצור הצמיגים הקיימים והעתידניים

לחץ לפרטי כותב המאמר

מתאריך 2020-09-09 00:00:00


חדשנות בצמיגי רכבים סטנדרטיים

תעשיית הצמיגים לובשת הייטק

תעשיית הצמיגים אינה יכולה שלא להשקיע משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות חדשניות לצמיגים המשמשים ברכבים הנעים כיום על הכביש לצד השקעה בטכנולוגיות תעבורה עתידיות.

המצב בו נמצאות יצרניות הצמיגים המובילות מכיל פרדוקס מובנה. ככל אשר היצרנים המובילים יתכננו וייצרו צמיגים עמידים, משוכללים, וחזקים יותר, יביא הדבר בהכרח, להורדה בצריכת הצמיגים.

בין אם מדובר בצמיגים לרכבים רגילים ובין אם מדובר בצמיגים לרכבי יוקרה. ככל שהצמיג יחזיק יותר זמן וקילומטרז יקטנו הביקושים לצמיג זה.

אולם תהליכי תחרות בין יצרניות הצמיגים המובילות ביחד עם יצרניות הרכב, מביא את מרבית החברות המובילות להשקיע משאבי פיתוח רבים בניסיון להוסיף לצמיג אלמנטים של בטיחות, עמידות בפני פגעי אקלים ופגעי דרך לצד ורסטיליות ביעוד השימוש לצמיד בודד.

לדוגמא: היכולת להשתמש באותו צמיג על כביש רטוב וחלק או כביש יבש. על כביש סלול ודרך עפר או חולות טובעניים ואפילו סלעים משוננים. היכולת להעניק לצמיגי רכבים משוריינים הגנה דומה לזו של כלי הרכב אך יחד עם זאת לאפשר לרכב לנוע במהירות על הכביש.

תעשיית הצמיגים לובשת הייטק

דוגמאות למספר טכנולוגיות חדשות בצמיגים "רגילים"

צמיג לכל מזג אויר - All seasons tire

דוגמא אחת היא צמיג לכל מזג אויר - All seasons tire - בארצות צפוניות מושלגות רבות מקובל היה שכל בעל רכב מחזיק שני סטים של צמיגים. סט אחד לשימוש בחורף המושלג והמחליק וסט לקיץ.

בעבר, שימוש בצמיגי החורף בעונה היבשה היה גורם לבלאי כמעט מיידי. שימוש בצמיגי קיץ בעונה המושלגת והרטובה, היה מהווה סכנה בטיחותית ויכול לגרום לתאונות כתוצאה מאובדן שליטה על הרכב.

בשנים האחרונות מרבית יצרניות הרכב מצידות את הרכבים בצמיגים לכל עונות השנה ומונעות את הצורך בהחלפת צמיגים עונתית. צמיגים אלה מיוצרים מחומרים וטכנולוגיות המקנות להם עמידות ויכולת לשמור על מקדם החיכוך הרצוי גם בעונות הרטובות לצד שמירה ומניעת בלאי בעונות היבשות.

גם היום אנו מכירים מקרים רבים בהם מציידים רכבי שטח בצמיגים משופרים לנהיגת שטח אך במקרים רבים צמיגים אלה אינם מאפשרים נסיעת כביש מיטבית.

צמיגים עם אלמנט פנאומטי מובנה

טכנולוגיה נוספת אשר מצטרפת ונכנסת לשימוש בצמיגי רכבים רגילים, היא אלמנט פנאומטי מובנה. טכנולוגיה אשר מאפשרת המשך נסיעה של 80 ק"מ, לאחר שהאוויר יצא מהגלגל. זאת על מנת להגיע ליעד מבלי הצורך להחליף גלגל או להזמין פנצ`ריה ניידת למקום בו אירע הפנצ`ר.

טכנולוגיה זאת תאפשר ליצרני הרכבים להימנע מהצורך להוסיף גלגל רזרבי.

תעשיית הצמיגים לובשת הייטק

צמיגים עם - טכנולוגיית TPMS

לצד זאת נוספה כבר לפני מספר שנים טכנולוגיה לבקרת לחץ אוויר בצמיגים - טכנולוגיית TPMS. מרבית הרכבים החדשים מצוידים בטכנולוגיה זאת שתפקידה הוא קודם כל לשמור על נסיעה בטוחה אולם הקפדה על לחץ אוויר נכון מאריך ושומר על חיי הצמיג ולמעשה מצמצם את צריכת הצמיגים.

כיום מערכת TPMS מסתמכת על חיישן TPMS ייעודי שמחובר אלחוטית למחשב הרכב ואולם בחלק מהרכבים קיימים כבר מנגנונים להפחתה והוספה של לחץ אוויר בהתאם לתנאי כביש ועומס.

כל אלו הם חידושים שנכנסו לשימוש ואט אט מותקנים על כלי הרכב. אולם ישנם גם פיתוחים עתידניים של צמיגים שבהם משולבות טכנולוגיות מתקדמות מתחומים שונים.

טכנולוגית TPMS הקיימת כיום אינה חלק מהצמיג עצמו כך שיש צורך הן בהתקנת החיישן ולעיתים גם החלפת חיישן TPMS כאשר הוא מתקלקל על מנת להבטיח כי מנגנון הבטיחות פעל כהלכה.

תעשיית הצמיגים לובשת הייטק

דוגמאות לעתידנות בתחום הצמיגים

לצד התקדמות בייצור כלי רכב אוטונומיים לשימוש על הכבישים הקיימים או אמצעי תעבורה עתידיים ואפילו בהתייחס לצורך תנועה בחלל על פני הירח, מאדים וכו.

חברות הצמיגים המובילות מחזיקות מרכזים ושלוחות פיתוח לטכנולוגיות וחומרים עתידניים חלקם חומרים חכמים לשימוש במקום הצמיגים שאנו מכירים.

התוצרים כמו במקרים רבים של תהליכי פיתוח עתידניים קצת מתעתעים ומבלבלים בין מציאות לדמיון. זאת היא תגובה מקובלת כאשר פוגשים אבות טיפוס של תהליכי פיתוח ויישום ראשוני של המצאות.

במקרה של ה"צמיגים" העתידניים של צמיגים היצרניות המובילות מציגות אבות טיפוס של צמיגים עתידניים אשר לייצורם משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות הן בתחום הנדסת החומרים והן בתחומי הבינה המלאכותית.
רק מספר דוגמאות.

צמיג "ירוק"

זהו צמיג שהוצג על ידי חברת Goodyear והקונספט כאן הוא צמיג הבנוי מחומרים, תאים, המסוגלים לבצע את תהליך הפוטוסינתזה ולהפוך את האוויר המזוהם בדו תחמוצת הפחמן לחמצן בדומה לתהליך אותו מבצעים הצמחים.

הכיוון כאן הוא לנסות וליצור צמיג לשימוש בכלי רכב במרכזים עירוניים צפופים, מתוך רצון להתמודד זיהום האוויר הנגרם על ידי כלי הרכב עצמם.

צמיג מיוצר הדפסה תלת מימד מתאים ממקור ביולוגיים

פיתוח אב טיפוס של חברת Michelin מישלין, זהו צמיג מורכב ייחודי אשר מודפס במדפסת תלת מימד מחומר שמקורו תאים ביולוגיים. החיבור בין תאי חומר ההדפסה שמקורו בתאים ביולוגיים. ייצור חומר סופי לצמיג. שמדמה את המבנים התאיים והחיבורים הבין תאיים בדומה לזה של המקור למשל האלמוגים.

צמיג כזה בו מתקיימת תקשורת בין תאית מבטיח שהוא לעולם לא יתפוצץ, בשל כך, שתאי הצמיג "החכמים" יוכלו לתקשר ביניהם וכאשר יש צורך יבנו מחדש את החלק שנפגע בצמיג בדומה לתהליך אותו עוברים האלמוגים.

למעשה מעניקים לצמיג תכונות בנייה עצמיות כך שהוא מיועד לשימוש אין סופי למעשה.

צמיג חסר אוויר

זה צמיג אשר מיוצר מחומרים מתקדמים שחלקו הפנימי בנוי במבנים שמחליפים את חלל האוויר. החומרים הגמישים והצורה בה הם מרשתים את חלל הצמיג אמור להחליף את לחץ האוויר.

צמיג זה של חברת Hakook - הנקוק נטען שיוכל לעמוד בקריטריונים משמעותיים כגון: עמידות, קשיות, יציבות, סלאלום (זיגזג) ומהירות. החברה טוענת שגם במהירות של 130 ק"מ הצמיג עמד בכל המבחנים.

ייתכן וצמיג זה ישמש את הרכבים החשמליים האוטונומיים בעתיד.

צמיג שטוען את המצברים בזמן הנסיעה

גם זה פיתוח שהוצג על ידי חברת Goodyear כבר בשנת 2015. זהו צמיג שפועל כדינמו. הצמיג מנצל את אנרגיית הסיבוב של עצמו בזמן הנסיעה. לייצור חשמל הטוען את מצברי כלי הרכב. 

צמיג זה מיועד לשימוש ברכבים חשמליים כך שהוא מגדיל באופן משמעותי את טווח הנסיעה של הרכב ללא צורך בטעינה.

ככל אשר התעשייה של הרכבים הנעים על חשמל, הרכבים ההיברידיים תתפתח, סביר להניח שהצמיגים המטעינים את מצברי הרכב בזמן הנסיעה ייכנסו בעתיד, לשימוש נפוץ יותר. בשל מחירי הייצור סביר להניח שתחילה יוכנסו לשימוש ברכבי יוקרה.

אלה רק חלק מהחידושים בתחום הצמיגים

צמיגים מקוריים או צמיגים גנריים

צמיגים מקוריים או צמיגים גנריים

ובינתיים איך אנחנו מתנהגים לגבי בחירת הצמיגים?

למרבית יצרניות הרכבים גם חברה לייצור צמיגים או שהיא מקיימת קשרי שותפות עם יצרנית שאינה בבעלותה. לכן ניתן כמעט תמיד למצוא על רכבים של יצרנית מסויימת צמיגים של אותו יצרן או מספר יצרנים ללא קשר היכן מיוצר הצמיג.

כבר מספר שנים שניתן לרכוש בישראל צמיגים הן של יצרניות מובילות מאירופה וארה"ב והן צמיגים של יצרנים מהמזרח.

ניתן להבחין בין רכבים בבעלות פרטית (פרטיים מסחריים וכלי עבודה), לבין רכבים השייכים לציי רכב. במרבית המקרים רכבים השייכים לציי רכב גדולים יצוידו בצמיגים היותר רגילים וזולים לרכישה. עדיין איכותם של צמיגים אלה חייבת לעמוד בדרישת התקינה והגורם שהופקד על ניהול צי הרכב (בדרך כלל בפיקוח קצין בטיחות בתעבורה).

מדיניות החלפת הצמיגים של חברות ליסינג תפעולי היא בהתאם להוראות היצרן אך בהשקעה מינימלית.

מרבית בעלי הרכבים הפרטיים נוהגים להחליף צמיגים בפנצ`ריה קבועה בקרבת מקום מגוריהם. כאשר רבים נצמדים ובוחרים את סוג הצמיג המקורי של הרכב או לחלופין לפי המלצת מנהל הפנצ`ריה שהם סומכים עליו.

נהגים רבים מתרגלים לנהוג על סוג צמיד מסוים וינסו להישאר תמיד עם אותו יצרן צמיגים.

כמובן שכאשר מדובר ברכבי יוקרה, רכבי שטח ורכבי עבודה או רכבים כבדים גם המבחר יותר קטן ופעמים רבות בעיקר ברכבי יוקרה יצמדו לרכישת צמיגים חדשים זהים למקורי.

תעשיית הצמיגים לובשת הייטק

חזור למאמרים

שירות בניית קישורים

פרסום בניית מיניסייט
אולי יעניין אותך משהו מהרשימה:

מאמרים נוספים בקטגוריה רכב ותחבורה

מתאם למערכת מולטימדיה

בהתקנת מערכת מולטימדיה לרכב כמעט תמיד יש צורך ב-Multimedia Adapter

כיצד לשמור על צבע הרכב?

לפני שנסקור דרכים לשמירת צבע הרכב כדאי שנבין מה מזיק לצבע הרכב שלנו.

האוטו לא מניע - מה לעשות

מכונית תקועה יכולה לשבש את את השגרה המתוכננת אבל גם לסכן את התנועה

היתרונות שבניהול ציי רכב על ידי קצין בטיחות

ניהול ציי רכב על ידי קצין בטיחות בתעבורה מקנה לעסק שלך ניהול שוטף ואחראי על ידי אדם שעובר הכשרה בכדי...

חובת העסקת קצין בטיחות בתעבורה וסמכויותיו

העסקת קצין בטיחות בתעבורה הינה חובה אשר מעוגנת בתקנות התעבורה.

גרר בתל אביב

מי מאתנו לא נתקע באיזה יום חורפי והרכב לא הניע לו, או שהרכב התחמם באמצע יום קיץ. סיבות רבות יכולות ל...

תעשיית הצמיגים לובשת הייטק

פיתוחים וחדשנות בתחום ייצור הצמיגים הקיימים והעתידניים




מאמרים אחרונים more




כרטיסי עסק חדשים more




עודכנו לאחרונה more




המלצות אחרונות more




עסקים מפרסמים מודעות דרושים בפרוסייטס more




קטגוריות פופולאריות more




עוד בפרוסייטס more